понедельник, 21 марта 2011 г.

Опис досвіду роботи з теми "Використання педагогічних інновацій на уроках математики"

7 комментариев:

  1. ВСТУП
    Актуальність теми пов’язана із сучасними тенденціями в педагогіці. В наш час як теоретична так і практична педагогіка характеризується переосмисленням й зміною багатьох поглядів і підходів, відмовою від деяких застарілих традицій і стереотипів. Сьогодення потребує від педагога – практика високого професіоналізму, володіння сучасними технологіями навчання та виховання, бажання та вміння постійно вчитися та самовдосконалюватися, творчого підходу з одного боку й деякої прагматичності з іншого та раціоналізму з іншого.
    Сучасна освіта – це освіта для людини. Її стрижнем є розвиваюча, культуротворча складова, виховання здатності до самоосвіти і саморозвитку особистості, яка вміє використовувати набуті знання і вміння для розв’язання проблем, критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, прагне змінити на краще своє життя.
    Державний стандарт базової і повної середньої освіти (постанова Кабінету міністрів України від 14 січня 2004 р. № 24) визначає значення математичної освіти для життєдіяльності особистості в сучасному суспільстві. В ньому зазначено: «…Якість математичної підготовки молодого покоління – індикатор готовності суспільства до соціально – економічного розвитку, мобільності особистості в освоєнні і впровадженні нових технологій, розумінні принципів будови і правильного використання сучасної техніки, сприйманні наукових і технічних ідей. Тобто від якості математичної підготовки залежить науковий, технічний, технологічний, економічний і оборонний потенціал держави.»
    Але якісну математичну підготовку неможливо надати молодому поколінню, використовуючи лише традиційні прийоми та методи навчання. Сучасному педагогу необхідно так планувати навчальний процес, щоб кожен здібний учень мав змогу повністю проявити себе, тим самим підвищити якість знань та свій творчий потенціал. За таких умов в сучасній освіті не обійтись без використання педагогічних інновацій.
    В законі України «Про інноваційну діяльність» від 04.07.2002 № 40-ІV (Відомості Верховної ради, 2002, № 36, ст.266), інновації визначаються як
    «…новостворені (застосовані) і (або) вдосконалені конкурентоздатні технології, продукція або послуги, а також організаційно-технічні рішення виробничого, адміністративного, комерційного або іншого характеру, що істотно поліпшують структуру та якість виробництва і (або) соціальної сфери; інноваційна діяльність - діяльність, що спрямована на використання і комерціалізацію результатів наукових досліджень та розробок і зумовлює випуск на ринок нових конкурентоздатних товарів і послуг;»

    Інноваційна педагогічна діяльність — заснована на осмисленні практичного педагогічного досвіду цілеспрямована педагогічна діяльність, орієнтована на зміну й розвиток навчально-виховного процесу з метою досягнення вищих результатів, одержання ново¬го знання, формування якісно іншої педагогічної практики.
    Продуктами інноваційної педагогічної діяльності є нововведення, що позитивно змінюють систему освіти, визначають її розвиток і характеризуються як нові чи вдосконалені. Такими нововведеннями є сучасні освітні технології, що забезпечують особистий розвиток людини і колек¬тивної свідомості, тим самим стають важливим результатом іннова¬ційних зрушень.

    ОтветитьУдалить
  2. Над проблемою впровадження педагогічних інновацій на уроках учитель працює вже 5 років. Головна мета педагогічної діяльності:
    - технологізація пе¬дагогічних процесів шляхом впровад¬ження новітніх технологій, методик, сучасних інформаційних засобів нав¬чання;
    - впровадження особистісно-орієнтованого навчання шляхом застосування педагогічних інновацій;
    - підвищення якості знань учнів;
    - підвищення вихованості учнів.
    Задачі діяльності учителя на цей час:
    - вивчення та аналіз педагогічних інновацій, які найбільш сприяють якісній математичній освіті;
    - використання новітніх технологій в педагогічній діяльності;
    - розробка методичних продуктів щодо реалізації особистісно-орієнтованого навчання.
    Головною в роботі учителя стала проблема зробити навчання цікавим: для учня це означає посильним і успішно-результативним. Виховання ж інтересу передбачає реалізацію багатьох методичних прийомів, пошук і застосування різних технологій навчання.

    ОтветитьУдалить
  3. РОЗДІЛ 1 Інноваційні технології навчання
    1.1.Комп'ютерні технології навчання
    Ці технології використовують комп'ютерну техніку, педагогічне програмне забезпечен¬ня, телекомунікації.
    Застосування засобів ІКТ в системі освіти, перш за все, направлене на вдосконалення існуючих технологій навчання. Комп'ютерні технології підсилюють дослідницькі, інформаційно-пошукові і аналітичні методи роботи з навчальним матеріалом. Засоби ІКТ є ефективним засобом підвищення пізнавального інтересу учнів, створюють умови для побудови індивідуальних освітніх траєкторій школярів.
    За допомогою комп’ютера як засобу навчання можна реалізувати програмоване та проблемне навчання. Комп’ютер використовується для моделювання науково-технічних об’єктів та процесів. Програмне забезпечення дозволяє вчителю – предметнику знайти свій підхід до викладання предмета.
    Використання навчальних програм є дуже ефективним методом навчання, якщо він поєднується з традиційними методиками, а вчитель займає активну позицію та при необхідності стає проміжною ланкою між комп’ютером та учнем під час практичних занять.
    На своїх уроках я використовую електронні підручники, видані Міністерством освіти та науки України («Алгебра 7–9», «Геометрія 7–9»), математичні пакети ( Програми Gran), а також власноруч створені програмні засоби «Функції» та «Теорія ймовірностей»
    Особливістю програмного засобу «Функції» є акцент на викладання основних теоретичних відомостей по темах «Лінійна функція», «Квадратична функція», «Показникова функція». В електронному підручнику пропонуються різнорівневі завдання і вправи по даних темах, тестові завдання на перевірку якості засвоєння теми.
    Основна мета електронного підручника – активізувати пізнавальну діяльність учнів; підсилити самостійність в оволодінні знаннями, уміннями і навичками, мотивацію і інтерес до навчання і, тим самим, поліпшити навчальні досягнення учнів.
    Використовуючи електронні підручники на уроках або як засіб для самоосвіти учнів, учитель вирішує задачу впровадження програмованого, продуктивного, проблемного навчання. Використовуючи комп'ютер, можна проводити триваліший і глибший аналіз, спостерігати розвиток інтелектуального рівня учнів, проводити індивідуальне навчання.
    Електронні навчальні посібники можна застосовувати на різних етапах уроку
     Перевірка домашнього завдання;
     Активізація пізнавальної діяльності;
     Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу;
     Формування умінь і навичків;
     Підсумки уроку;
     Домашнє завдання;
     Поточне тестування.

    Для організації моніторингу якості знань учнів учитель разом із різнорівневими контрольними роботами проводить комп'ютерне тестування з використанням тестової оболонки Tmaster.
    Вивчення нового матеріалу, пропонованого комп'ютерною програмою, одержує особистісно – орієнтовану спрямованість. В процесі роботи з навчальними системами значно активізувався процес корекції і актуалізації знань учнів, часу на ці етапи уроку витрачається набагато менше.
    Але для вивчення деяких тем з математики не існує спеціально розроблених програмних засобів. Тому в якості надання матеріалу учитель розробляє комп'ютерні презентації. Такі навчальні презентації, завдяки своїй наочності та яскравості, полегшують сприйняття учнями навчального матеріалу, їх можна використовувати в самоосвітній діяльності учнів.
    Для учнів 7 класу я розробила навчально –контролюючі презентації за темами «Рівняння» та «Розкладання многочленів на множники». Такі презентації дозволяють учням не тільки набути практичних навичок з певної теми, а й виправити помилки при їх виникненні, а також отримати певну оцінку за свою роботу.

    ОтветитьУдалить
  4. 1.2. Когнітивна освітня технологія.
    Математика – один із опорних предметів середньої школи, виступає не лише як галузь знань, але й як потужний метод наукового пізнання в інших науках, розвиває навички мислення (когнітивні навички). Тому дуже важливою при викладанні нового матеріалу учитель вважає когнітивну технологію навчання.
    Когнітивна технологія належить до класу алгоритмічних технологій, заснованих на ідеї післяопераційного управління пізнавальною діяльністю учнів з метою досягти запланованих результатів навчання. Цю технологію навчання учитель використовує зокрема на першому уроці вивчення теми, це дає можливість прослідкувати рівень підготовки учнів до вивчення всієї теми, в процесі навчання коригувати рівень засвоєння навчального матеріалу, отримувати зворотній зв'язок «учитель – учень» майже на всіх етапах уроку.
    Структура уроків вивчення нового матеріалу
    1. Вхідна діагностика й корекція на основі її даних.
    2. Вивчення нової інформації.
    3. Організація первинного засвоєння нової інформації.
    4. Діагностування (контроль) первинного засвоєння.
    5. Корекція на основі даних діагностики.
    6. Повторна діагностика (етап може бути відсутнім при великих об'ємах інформації).
    7. Домашнє завдання.

    1.На етапі вхідного діагностування можна отримати данні про готовність учня до розуміння нової інформації. На уроках математики я використовую такі форми діагностування, як математичний диктант, тест, актуалізація знань у формі бесіди.
    2.На другому етапі по проектуванню навчального процесу потрібно проаналізувати зміст навчання, здійснити виділення основних понять, що вивчаються, зв'язків та логічних висновків між поняттями, визначити об’єм інформації для вивчення на уроці.
    3. В процесі проектування уроку вчитель порівнює дані вхідного моніторингу із структурою інформації, що вивчається, та вибирає основну форму викладання нового матеріалу. Такими формами можуть бути: пояснювально-ілюстративна лекція, проблемний виклад, евристична бесіда, частково-пошукова діяльність учнів, самостійне вивчення нової інформації).
    На цьому ж етапі я готую додаткові навчальні матеріали для тих учнів, які зазнають труднощі із сприйняттям та розумінням навчального матеріалу. Це можуть бути картки – підказки, граф – схеми, таблиці тощо.
    4. Для діагностування первинного засвоєння навчального матеріалу учитель використовую наступні засоби: вправи «Виправте помилку у прикладі», «Розставте в правильному порядку», системи пізнавальних запитань та завдань на « відкриття» властивостей, ознак, їх доведень, осмислення дій за властивостями та ознаками, складання письмових та усних схем розв’язання основних задач.
    5. На етапі корекції первинного засвоєння матеріалу я готую додаткові учбові матеріали для тих школярів, які насилу сприймають і розуміють нову інформацію; корекцію здійснюю у формі додаткового пояснення всьому класу або окремій групі учнів, самостійного вивчення учнями додаткової інформації, у формі групової роботи.
    6.Домашнє завдання на уроках включає наступні види діяльності:
    Розв’язання завдань різних рівнів складності; завдання початкового рівня для повторного виконання – учням, що не досягли 2-3 балів на початковому етапі, письмові відповіді на запитання теоретичного заліку, складання граф – схем та таблиць для понять, що вивчаються, завдання поглибленого рівня для опрацювання в позаурочний час.

    ОтветитьУдалить
  5. 1.3. Проектне навчання на уроках математики
    Проектна технологія використовується учителем здебільшого в позаурочний час, під час проведення факультативів та гуртків. Пріоритетними методами проектної діяльності залишаються методи стимулювання і мотивації навчання, дослідницької діяльності (оскільки позаурочна робота дозволяє ефективніше застосовувати нелінійні методи навчання, якими є дослідницькі), навчання прийомам пізнавального пошуку.
    Метод проектів має 6 стадій: підготовка, планування, дослідження, результати і висновки, представлення або звіт, оцінка результатів.
    Головним результатом використовування проекту стає підвищення інтересу учнів до навчального процесу, можливість самостійної і самоосвітньої діяльності учнів і як наслідок достатньо високий рівень знань.
    Під керівництвом учителя учні розробили і захистили свої науково дослідницькі проекти. У 2008-2009 навчальному році успішно був реалізований проект «Способи розв’язання лінійних рівнянь з параметрами», розроблений учнем 8 класу Гіюком Дмитром.
    Об’єктом дослідження цього проекту стали різні способи розв’язання лінійних рівнянь з параметрами в тому числі спосіб розв’язання за допомогою комп’ютера, та задачі, розв’язання яких зводиться до складання рівнянь з параметрами.
    У 2009 – 2010 році успішно був реалізований проект «Функції», який учитель впроваджував на уроках алгебри в 7 класу. Мета цього проекту - формувати знання учнів про функції, лінійну функцію, про її властивості та графік, розвивати творчу активність учнів, комунікативну компетентність, виховання в учнів прагнення до самовдосконалення, інтерес до вивчення математики. Результатом такої проектної діяльності стало підвищення мотивації учнів до навчання, більш стійкі і ґрунтовні знання із зазначених тем.

    ОтветитьУдалить
  6. РОЗДІЛ 2 Результати впровадження педагогічних інновацій на уроках математики

    Головним критерієм оцінки будь – якої педагогічної інновації є її ефективність та результативність. Під час впровадження педагогічних інновацій у навчальний процес, я проводила систематичні моніторингові дослідження рівня навчальних досягнень учнів та мотивації учнів до навчання. На прикладі одного з класів (7 клас) можна побачити ефективність використання педагогічних технологій. На діаграмі приведені результати виконання підсумкової контрольної роботи за 6 клас та контрольної роботи з теми «Лінійні рівняння з однією змінною», розробленою з використанням педагогічних інновацій.







    За результатами діагностики, було встановлено, що під час використання педагогічних інновацій в учнів 7 класу підвищилась мотивація навчальної діяльності та активність на уроках, покращилась успішність в порівнянні з аналогічним періодом в 6 класі.
    Під моїм керівництвом учні розробили і захистили творчі проекти з тем:
    1. Способи розв’язання лінійних рівнянь з параметрами. – 2008г. Підготував учень 8 класу Гіюк Дмитро. Робота зайняла 1 місце на районному етапі конкурсу «Перші сходинки в науку»
    2. Функції в навколишньому середовищі. – 2009 р. Підготували групи учнів 7 класу (Тохтамиш Тамара і Савельченко Тетяна, Антонюк Дмитро і Анісімова Людмила, Широчкін Філіпп і Мартинов Олександр )
    3. Метод подібності в нашому житті. – 2010 р. –учень 8 класу Мартинов Олександр
    4. Деякі способи розв’язання квадратних рівнянь – 2011р. – учень 8 класу Широчкін Філіпп
    5. Тайни золотого перетину. – 2010 р. – учень 9 класу Курочкіін Костянтин
    6. Неможливий світ (стереометрія) – 2010 р. – учень 10 класу Гіюк Дмитро
    Активне залучення учнів до участі в конкурсах і олімпіадах планує позитивну мотивацію у навчанні. Серед учнів є учасники і переможці районного туру олімпіади з математики (2008 р. - Гіюк Дмитро – 3 місце, Гіюк Володимир – 1 місце, Курочкін Костянтин – 4 місце, 2009 рік – Тохтамиш Томара – 1 місце, 2010 р - Гіюк Дмитро – 2 місце, Тохтамиш Тамара – 1 місце, Альохов Максим – 1 місце), учасники обласного туру олімпіади (2009, 2010 роки – Тохтамиш Тамара, 2010 р. Альохов Максим), учасники міжнародного конкурсу «Кенгуру».

    Свій досвід роботи учитель реалізує і демонструє під час проведення семінарів, методичних об’єднань, педагогічних нарад, засідань інтегрованої групи вчителів. Найбільш плідними стали семінари для вчителів математики у рамках методичного об’єднання учителів математики у 2010 – 2011 навчальному році, на яких я представила свій досвід роботи, методичні розробки «Планування проектної діяльності учнів на уроках математики», «Використання інформаційно- комунікаційних технологій в навчальному процесі». Робота «Методика організації корекційної роботи учнів в старших класах загальноосвітньої школи» відправлена для публікації в науково – методичний журнал «Відкритий урок».
    Цього року я стала учасником інтернет – конференції з проблем використання інформаційно – комунікаційних технологій, на якій представила роботу «Використання електронного підручника з теми «Функції» як засіб створення оптимального навчального середовища» а також приймала участь у проведенні консультацій учителів математики при Донецькому ліцеї «Ерудит».

    ОтветитьУдалить
  7. ВИСНОВКИ
    В процесі вивчення проблеми «Використання педагогічних інновацій на уроках математики», проаналізувавши новітні педагогічні технології, які найбільш сприяють якісній математичній освіті, я прийшла до висновку, що необхідно узагальнити кращі педагогічні ідеї і застосовувати в практиці те, що відповідає потребам сьогодення, індивідуальності вчителя.
    Використання на уроках математики інноваційних технологій сприяє професійному зростанню вчителя, змінює атмосферу на уроці, викликає робочий настрій у дітей, і як наслідок, покращується якість набутих знань.
    Педагогічні інновації потребують багато часу для підготовки вчителя. Необхідно зібрати й опрацювати оригінальні вчительські знахідки, професійні секрети, практичні приклади від колег та опрацювати їх на власному досвіді. Після кількох ретельно підготовлених уроків з використанням інновацій учитель зможе відчувати, як змінилася атмосфера на уроці, що слугуватиме додатковим стимулом для роботи з новітніми педагогічними технологіями.




    РЕКОМЕНДАЦІЇ
    Досвід роботи вчителя з теми «Використання педагогічних інновацій на уроках математики» є актуальним і значущим для сучасної освіти, тому результати досвіду доцільно узагальнити та популяризувати серед освітніх установ району та області. Шляхами популяризації даного досвіду можуть бути методичні семінари, науково – практичні конференції, педагогічні наради. Розробки вчителя з теми доцільно внести до інформаційних банків, картотек ППД, видати спеціальну літературу з теми, повідомити серед засоби масової інформації.

    ОтветитьУдалить